Բնօրինակը տե՛ս հղումով
Տպագրվել է Politique étrangère ամսագրում, 2007/2 (Ամառ), էջ 310- 312
Թարգմանեց՝ Հռիփսիմե Դայան
hp.dayan@rambler.ru
Բենջամին Ստորան ծնվել է 1950 թվին, ֆրանսիացի պատմաբան է, Փարիզի XIII համալսարանի նախկին պրոֆեսոր, Ֆրանսիայի Սենատի պատմության մրցանակի ժյուրիի անդամ և Ֆրանսիայի Գիտական հետազոտությունների ազային կենտրոնի (CNRS) Մահրեբի բաժնի գիտական խորհրդի նախագահ: Նրա հետազոտությունները կենտրոնանում են Ալժիրի, Ալժիրի պատերազմի պատմության վրա, հիշողության քաղաքակնության, իսկ ավելի լայն`ժամանակակից Մահրեբի պատմության, ինչպես նաև Ֆրանսիայի գաղութային կայսրության և դեպի Ֆրանսիա ներգաղթի վրա: Նա ծնվել է Ալժիրում, հրեական ընտանիքում, որը լքել է երկիրը 1962 թվականի Անկախության պատերազմից հետո: Գրեթե երեսուն գրքի հեղինակ, ում հոդվածներն ու գրքերը թարգմանվել են աշխարհի մի շարք լեզուներով՝ անգլերեն, արաբերեն, իսպաներեն, գերմաներեն, ռուսերեն, վիետնամերեն: 2008 թվականին նա տպագրեց կենսագրական էսսե՝ «Անվերջ պատերազմներ. պատմաբան, Ֆրանսիա և Ալժիր» (հրատարակ. Stock, 2008):
Ի՞նչ չափով կարող ենք օրենսդրորեն կարգավորել հիշողության, ներման, հաշտության վերաբերյալ հարցերը: Պե՞տք է պաշտպանենք մոռացման իրավունքը, իսկ ի՞նչ կասեք հիշատակման իրավունքի մասին: Ի՞նչ դեր կարող են ունենալ այն օրենքները, որոնք խրախուսում են նախկին հանցագործությունների ճանաչումը մարդու իրավունքների պաշտպանության և խթանման գործում: Այս նոր հարցերը ծագել են վերջին տարիներին շատ երկրներում: Նորագույն պատմության, դրա՝ քաղաքացիական բնակչությանը հասցրած հանցագործությունների և տրավմաների շուրջ բանավեճը փոթորկվում է մի շարք երկրներում, որոնց հասարակությունները դուրս են գալիս ոչ ժողովրդավարական ռեժիմներից:
Մի քանի հայտնի օրինակ վերջին տասնհինգ տարվա պատմությունից: Հարավային Աֆրիկան, ապարտհեյդի ռեժիմի ավարտին, 1990 թվականին, առաջ քաշած իր արդարության պահանջով, Նելսոն Մանդելայի ազատ արձակման պահին, համաշխարհային մակարդակով ձեռարկեց հիշողութային «մեկնարկի» պես բան: Դրան հետևելով՝ Հարավային Ամերիկայում, Չիլիում և Արգենտինայում ի հայտ եկան հիշատակի երևույթներ՝ «Պլասա դե Մայոյի» հրապարակի մայրերի, իսկ այժմ արդեն տատիկների առաջ քաշած պահանջները և մեղադրանքներն ուղղված Արգենտինայում ռազմական խունտայի նկատմամբ: Չիլիում Աուգուստո Պինոչետի դեմ դատավարության փորձը ամենանշանակալից իրադարձությունն էր: Ավելին, Արևելքում կոմունիստական ստալինյան բլոկի փլուզումից հետո, Ռուսաստանում, Լեհաստանում, Արևելյան Գերմանիայում (Շտազիի արխիվների[1] բացմամբ) հիշատակի պահպանման պահանջներն ավելի ու ավելի սաստիկ դարձան: Միաժամանակ, Մահրեբում՝ Մարոկկոն, ճշմարտության և արդարության խիստ պահանջ էր զգում: Հասան II թագավորի մահից հետո ստեղծվեց «Արդարություն և հաշտություն» մարմինը՝ լսելու զոհերի ձայնը: Մարոկկոյի օրինակի առավելությունն է մեզ ցույց տալ հիշողութային գործունեության սահմանները. հիշողության ժառանգության վերադարձման գործընթացը, պատմական ճշմարտությունները բացահայտելու համար, բախվում է պետությանը մեղադրելու դժվարությանը: Որչա՞փ կարող ենք ապահովել խոսքի ազատություն: Որքա՞ն հեռուն կարող ենք գնալ պետության դերը նման հանցագործության մեջ հարցադրելու գործում: Ալժիրի դեպքում, համաներման մասին օրենքն ընդունվեց 2005 թվականի սեպտեմբերին՝ սարսափելի քաղաքացիական պատերազմից հետո, որի հետևանքով զոհվեց ավելի քան 150.000 մարդ, բայց զինված իսլամական խմբերին կամ պետական անվտանգության ուժերին չհաջողվեց մեղադրանք առաջադրել: Առաջացնել կոլեկտիվ դժբախտության զգացում, թուլացնել լարվածությունը, այսպիսին էր այդ օրենքի կարգավորող, այլ ոչ թե հաշտեցնող գործառույթը (Ալժիրի քաղաքացիական պատերազմի զոհերի մտերիմների կողմից շատ քննադատված):
Հիշատակի հաշտեցման այս խնդիրը վերաբերում է նաև այն երկրներին, որոնք կռվել են միմյանց հետ և չեն հասցնում հաշտվել: Ամենավառ օրինակը Ճապոնիայի, երբեմնի մեծ կայսերական տերության և մինչև 1945 թվականը նրա գաղութ հանդիսացած երկրների՝ Չինաստանի և Կորեայի հարաբերություններն են: Վեճը վերաբերում է Ճապոնիային ուղղված ներողություն խնդրելու խնդրանքներին, որոնք վերջինս դեռ հրաժարվում է կատարել: Նույն խնդիրն առկա է նաև Ֆրանսիայի ու Ալժիրի միջև, հատկապես անկախության համար մղվող պատերազմի ժամանակ: Ալժիրցիները, ի թիվս այլ բաների, պահանջում են, որպեսզի Ֆրանսիան ճանաչի քաղաքացիական բնակչությանը հասցված վնասը Սահարայում միջուկային փորձարկումների կամ Կոնստանտին քաղաքի հյուսիսում իրականացրած ռմբակոծությունների պատճառով:
Ֆրանսիայում աճում է «հիշատակի օրենքների» շուրջ բանավեճը. 1990 թվին հրեա բնակչության բնաջնջման ժխտման պատժի օրենք, 2001 թ. Հայոց ցեղասպանությունը ճանաչող օրենք, 2001 թ. Ստրկությունը որպես մարդկության դեմ հանցագործություն դատապարտող օրենք և այլն: Վերջին տարիներին Ֆրանսիայում բազմապատկվել են պատմության հետ փոխհարաբերությունը կարգավորող օրենքները: Մինչդեռ «հիշատակի օրենքների» վերաբերյալ բանավեճը հանրային ոլորտում զգալիորեն բռնկվեց գաղութացման խնդրին նվիրված 2005 թվականի փետրվարի 23 -ի օրենքի ընդունումից սկսած: Դրա 4 -րդ հոդվածում ասվում է, որ «դպրոցական ծրագրերը, հատկապես, պետք է ընդունեն Ֆրանսիայի ներկայության դրական դերը արտերկրում, մասնավորապես Հյուսիսային Աֆրիկայում». սա միտված էր հետազոտողներին և ուսուցիչներին տրամադրել իրենց մասնագիտության իրականացմանն ուղղված պաշտոնական հրահանգ: Այդ օրենքը մեծ մոբիլիզացիա և լայն քննարկումներ առաջացրեց: Անհամաձայնության ալիքը սկսվեց մի խումբ պատմաբաններից ու տարածվեց քաղաքական ոլորտում: Գաղութացված մարդկանց ժառանգները՝ թոռները, միացան այդ պայքարին՝ ցանկանալով վերականգնել այդ հիշողութային գործառույթը՝ անցյալի հանցագործությունների ճանաչում` ներկայիս քաղաքական խաղաղությունն ապահովելու համար: Սույն օրենքի 4 -րդ հոդվածը Ֆրանսիայի Հանրապետության նախագահն ուժը կորցրած ճանաչեց 2006 թվականի հունվարին:
Պատմական փաստի հիշողության վերաբերյալ բանավեճը վերաբերում է միջազգային մասշտաբով հասարակությունների շատ մեծ հատվածներին: Ինչպե՞ս կարող ենք բացատրել, որ պատմության, օրենքի և հիշողության հետ հարաբերությունները դարձել են այդքան վճռորոշ, օրինակ, Մարոկկոյում կամ Հարավային Աֆրիկայում:
Առաջին պատճառը կոլեկտիվ գաղափարախոսությունների ճգնաժամն է, քաղաքականության ճգնաժամը՝ լայն իմաստով: Խորհրդային Միության փլուզումը 1991 թվին, 1989 թվականի Բեռլինի պատի փլուզումից հետո, առաջ բերեց մարքսիզմի և, հետևապես, ապագաղութացման գործընթացում ծնված գաղափարախոսությունների վերաարժևորման խնդիր, ինչպիսիք են «Երրորդ աշխարհը» և արաբական ազգայնականությունը, որոնք մոդայիկ էին դեռ 1970 ու 1980-ական թվականներին: Այս ճգնաժամը աստիճանաբար անհատներին սուզեց անձնային ոլորտ, ապրված փորձի, ուստի և, հիշողության մեջ: Հույսերն ու կամքերը միավորող մեծ մոբիլիզացնող քաղաքական ծրագրի բացակայության դեպքում տեղի է ունենում հեռացում դեպի կրոնական, մշակութային և էթնիկ «համայնքներ»: Այնուհետև ականատես ենք լինում գլոբալ հույսերին ինչ-որ տեսակ փոխարինողի ի հայտ գալուն, այն է՝ պատմությունը անձնական, ընտանեկան կամ համայնքային դրամաների, ողբերգությունների միջոցով հասկանալուն: Սա որոշիչ է: 15 տարվա ընթացքում դասակարգային կամ քաղաքական հանձնառության հասկացությունները ջնջվեցին, վերացան, ու դրանց փոխարեն հայտնվեց խմբային տրամաբանության դրսևորումներ՝ քաղաքականության «տոհմայնացման» պես մի բան: Այս տեսանկյունից ակներև է՝ ինչպես են խմբերն ավելի շատ նախընտրում պատմության մեջ մնալ որպես զոհեր, քան իրենց տեսնել որպես պատմության դերակատար: Վերջինս նշանակում է մասնակցել ապագայի քաղաքական նախագծին, իսկ զոհ դառնալ՝ պատսպարվել սեփական վերքերում, համայնքում: Այլ կերպ ասած, հիշողութային գերհագեցումը, որը սկսում է ի հայտ գալ 1990 -ականներին, գործում է ինչպես ախտանիշ. ապագայի ծրագիր չունենալով՝ անդրադառնում են սեփական խմբի անցյալին: Հավերժ ճանապարհորդություն դեպի անձնական անցյալ ահազանգում է ապագայի ճգնաժամի մասին, անհանգստություն ապագայի վերաբերյալ՝ քաղաքական ծրագրի առումով:
Այդ իսկ պատճառով հիշողութային գլոբալացված գործընթացը պետք է հասկանալ անդրազգային գաղափարախոսությունների ճգնաժամի համատեքստում: Եթե մինչ 1950-1980 թվականները սոցիալական խմբերը կամ մտավորականներն ակտիվորեն հանդես էին գալիս պետության քննադատողների դիրքից, ապա այսօր այդ խմբերն իրենց հիմնականում ներկայացնում են որպես զոհեր և ցանկանում, որպեսզի պետությունը ճանաչի իրենց ցավը: Այնուամենայնիվ, հիշողությանը ներկայացվող այս պահանջում հնարավոր է դուրս բերել դրական և բացասական կողմեր: Զոհի կարգավիճակի բացասական կողմը կայանում է պետության նկատմամբ պասիվ վերաբերմունքի և ինքնության սահմանափակման մեջ: Դրականը, և քաղաքացիականն այն է, որ հիշողութային մարտահրավերները առաջ են մղում արդարության և մարդու իրավունքների գործը` ընդունելով իրենց կատարած չարաշահումներում կամ հանցագործություններում պետությունների սխալները: Հիշողության հետազոտության միջոցով խոսքը գնում է նաև դաժան հակամարտության մասին հիշողությունները ջնջելու, քաղաքացիական պատերազմների վերսկսման կանխման մասին:
Հաշվի առնելով մեծ թվով երկրներում արդարադատության պահանջի այս ալիքի թափ հավաքելը, որը համատեղում է անհատականացումն ու քաղաքացիությունը, այն իրենից բարդ երևույթ է ներկայացնում: Պատմության «դատականացումը» համաշխարհային փաստ է՝ անկախ այն բանից, թե դրան հավանություն տալիս են, թե՝ հանդիմանում:
[1] Ministerium für Staatssicherheit (MfS)- Գերմանիայի Դեմոկրատական Հանրապետության Ազգային անվտանգության նախարարություն, ոչ պաշտոնապես անվանվում էր նաև Շտազի: 1991 թվականին ընդունվեց օրենք, որը կարգավորում էր գաղտնի ծառայության արխիվների աշխատանքը: Արխիվների հետ աշխատելու դժվարությունն այն էր, որ դրանց զգալի մասը Բեռլինյան պատի փլուզումից հետո արտահանվեց ԱՄՆ, 2000 թվականին սկսվեց այդ արխիվների փուլային վերադարձը Գերմանիա: Շտազիի արխիվներից շատ փաստաթղթեր պահպանվել են ու մինչ օրս մնում են չպարզաբանված: Շտազին հսկայական կառույց էր: Ազգային անվտանգության աշխատակիցների ջանքերով ԳԴՀ բնակչության մոտ կեսի անձնական և ոչ միայն տվյալները գտնվում էին այնտեղ: Շտազին հետապնդում էր բոլոր նրանց, ովքեր չէին ներգրավվում երջանիկ սոցիալիստական հասարակության հայեցակարգում, 80 հազար քաղաքացի համարվում էին անվստահելի (թարգմ.):